zondag 23 maart 2014

Fietsen langs de Dunajec in Polen

Fietsen langs de rivier de Dunajec heeft alles in zich om een klassieker voor vakantiefietsers te worden. Je start hoog en hebt dus automatisch een duwtje in de rug. We komen langs witte bergen, stoere kastelen en Unesco werelderfgoed. Steeds vergezeld door de rivier die van wild bruisend steeds bedaarder wordt. En dan eindigen we als toetje ook nog eens bij Krakau, het nieuwe Praag. Waarom komen we hier geen fietsers tegen? Uberhaupt nauwelijks toeristen, afgezien van de Polen die het gebied wel in grote getale bezoeken. En dat begrijpen we.






We maken het onszelf gemakkelijk en fietsen van hoog naar laag en volgen de Dunajec vanaf haar bron in de Tatra naar beneden. Met de trein laten we ons afzetten in Zakopane in het zuiden van Polen. Het wintersportplaatsje ligt aan de voet van de Tatra, de besneeuwde bergen zagen we in de trein al opdoemen. Zakopane is een uit de kluiten gewassen dorp van houtenhuisjes, een soort Poolse chalets. Het is een dorp vol kermis en vermaak, met ijsverkopers, koffiebarretjes, traditionele kaasverkopers en biertenten. Wandelend loop je (begin mei) vanuit het dorpje zo door oude sneeuw resten de bergen in. Er schijnen hier beren te zitten, maar wij komen alleen maar Poolse wandelaars tegen. Vanaf de rotspunt Sarnia Skala, het hoogste punt van onze wandeling, hebben we uitzicht over Zakopane en de rest van onze fietstocht.

Dan stappen we op de fiets en volgen het smeltende water. De Tarta verdwijnen langzaam achter ons en achter de wolken. We sjezen over kleine weggetjes, soms over modder en keien paadjes, soms over brede wegen met veel verkeer. De Dunajec is woest en wild en bruist naast ons. We komen door Chocholow, een dorpje vol houten huisjes knus tegen elkaar. De dorpjes onderweg zijn klein, maar er is altijd wel een Sklep (winkeltje). Vaak is iemand in een onogelijke garage een eigen zaakje begonnen, met een al even onogelijk aanbod. Maar genoeg aanbod om het avondmaal in de fietstas te kunnen stoppen. Soms moeten we even stijgen, maar dan sjezen we naar beneden over de groene heuvels. Ook de volgende dag gaat het verder over fris groene heuvels met de allure van Toscane. Boven de groene lappendeken hangt een donker wolk. Net op tijd stoppen we bij een bushalte om te schuilen. De bushaltes hier zijn degelijk houten huisjes met een bankje, waar onze hele uitzet inpast. Gemaakt voor fietsers zo lijkt het. Na de bui rijden we langs een stuwmeer en klimmen over natte wegen. Ook de zwaluwen vliegen weer. De zon schijnt op het felblauwe meer en de gekleurde huisjes en het kasteel aan de overkant. Stoom stijgt op boven het water.

De tent staat op een goed verzorgde camping aan de Dunajec. In de grillhut op de camping kunnen we genieten van Poolse cultuur. Eenvoudige geneugten: bier, muziek en worst. Onze Poolse buren lenen ons een spies en trakteren op bier. De worst draait boven het vuur, terwijl het folklore bandje Poolse smartlappen speelt. Drie vrolijke mannen op bas, accordeon en viool. Er wordt meegeklapt, gedanst en gefloten.




Na een laatste blik op de besneeuwde Tatra fietsen we over een fietsbrug Slowakije binnen. De Dunajec gaat hier kronkelend door een kloof en vormt de grens tussen Polen en Slowakije. Vijftien kilometer zien we niets anders dan bomen, rivier en een fietspad. Geen auto’s, wel een heleboel fietsers, rafters, wandelaars en kanoers. Gister hebben we dit stuk rivier op een traditionele houten raft afgelegd. Maar fietsen is leuker dan anderhalf uur stilzitten op een vlot. Door de kloof fietsen we naar Szczawnica, een oud kuuroord met veel Poolse toeristen. Langs de rivier loopt een wandelpromenade met fietsverhuurders en ijsboeren met typisch Poolse ijsjes, torentjes op een hoorntje. Sommige gebouwen van het kuuroord zijn grondig gerenoveerd, bij andere groeien de bomen nog door de ramen. Cafe Helena is een chique oud gebouw. In de hal zijn verschillende kraantjes, waar je voor 1,5 zloty een bekertje kunt tappen van één van de bronnen. Elke bron heeft zijn eigen werking. Verschillende Polen lurken tevreden aan een bekertje water en kijken er heel serieus bij.  Wij drinken liever koffie op het terras.



Langs de Dunajec gaan we verder over drukke wegen. Misschien kan de EU hier investeren in een mooi fietspad? Soms kunnen we aan de rustige zijde over kleine paadjes fietsen, maar soms mist dat en zijn we veroordeeld tot de drukke hoofdweg aan de andere kant. De Dunajec wordt steeds bedaarder tot ze meer weg heeft van een meer. Een gladde spiegel met een enkel zeilbootje. Iets verderop een pontje naar de overkant. Daar nemen we afscheid van de rivier en fietsen verder over de heuvels richting Wieliczka. De zoutmijnen van dit plaatjes staan op de Unesco lijst. Voor het eerst komen we buitenlandse toeristen tegen. De fietsen laten we achter onder het wakende oog van de parkeerwachter en dalen af de langs eindeloze trappen. In plaats van een muffe donkere mijn, komen we in een gangenstelsel met een zeer prettig klimaat. Het zout zorgt voor een zeer frisse lucht. Mensen verblijven hier zelfs om te kuren.
Vanaf de mijn is het nog maar een klein stukje naar Krakau. Via kleine weggetjes fietsen we de stad in. Langs de rivier de Wisla loopt een prachtig fietspad dwars door de stad, dat ons eenvoudig naar het centrum leidt. Ook deze mondaine stad is door toeristen ontdekt. Onze tocht eindigt op het grote plein vol koetsen en terrassen.



Dag voor dag:
Camping Pod Krokwiq, www.podkrokwia.pl
Zakopane – Nowy Targ, 52km  (www.oberzapodroza.pl)
Nowy Targ – Niedzica, 33km (camping Polana Sosny)
Niedzica – Szczawnica, 26km (Minicamping bij Pokoje goscinne U Ewy, www.uewy.szczawnica.net)
Szczawnica – Nowy Sacz, 63km
Nowy Sacz - Lipnica, 57km (kamperen achter Hotel i Gospoda Pod Kamieniem, www.hotel-lipnica.pl)
Lipnica – Wieczlicka, 59km (Camping Na-Wierzynka, www.nawierzynka.pl)
Wieczlicka – Krakow, 23km

Totaal: 313km

Reis:
We reisden met de City Night Line van Amsterdam naar Warschau. In de trein zijn speciale fietsplekken. Vanaf Warschau reisden we met de trein naar Zakopane en vanaf Krakau terug naar Warschau. Beide waren rechtstreekse treinen waarin fietsen meegenomen kunnen worden.














1 opmerking:

  1. Hallo,

    Kwam bij toeval jullie reiservaringen per fiets in Polen tegen, mijnerzijds een paar aantekeningen:
    - Ga nooit op de rijbaan stilstaan, dat is in Polen levensgevaarlijk.
    - Vergroot je zichtbaarheid voor het overige verkeer door deels de spatschermen aanhanger wit te schilderen of ander materiaal aan te brengen.
    - De wegen in die regio zijn vooral in de zomer zeer druk, en ook de reden dat je haast geen fietsers ziet daar de wegen overvol zijn met autoverkeer.
    - www.polen-update.nl

    BeantwoordenVerwijderen